Från digital detaljhandel till ledare med känsla för förändring

I maj hälsar Maverick sin nya Chief Operative Officer, COO, Caroline Thorén välkommen. En sann game-changer som stått mitt i hetluften för H&M:s onlineutveckling, hållit ihop kund- och leveranskedjorna hos Nelly samt skapat konkreta digitala strategier på flera retailbolag. Nu tar hon sig an en ny utmaning som operativ ledare för Sigmas digitala fullservicebyrå. Vi fick chansen att ställa några frågor till henne redan nu.

Hej Caroline, välkommen till Maverick och Sigma IT eller kanske ska vi säga välkommen tillbaka?

Tack, ja det stämmer. Jag inledde faktiskt min karriär på Sigma och var leveransansvarig säljare under 10 år, bland annat för AstraZeneca.

Du kommer från Borås och har lång erfarenhet från modeföretag både inom retail och e-handel, tar du med dig några lärdomar från textil- och postorderstaden?

Jag återkommer alltid till hur viktigt det är att förstå kunden eller snarare kundens kund. Det har jag haft med mig under mina år för H&M och det tar jag med mig till Maverick. På H&M ansvarade jag för att leverera förutsättningar för global online expansion och digital kommunikation för koncernens alla varumärken och etableringar i digitala kanaler. Jag värnar om det som är viktigt för att utveckla en lönsam e-handel utan att tappa helhetsperspektivet. En lärdom är att för att vara innovativ och få affärsmässig utväxling på den nya tekniken handlar allt om, just det, kunden.

Vad står på att-göra-listan när du börjar på Maverick?

Jag ser fram emot att träffa alla. Teamet och kunderna. Lyssna in och förstå hur jag kan matcha ihop behoven med min bakgrund. Jag tror verkligen på partnerskap och långsiktiga kundrelationer; det är först då man kan skapa förändring på riktigt.

Vad var det med Maverick som lockade dig?

Det är en byrå som sticker ut. Som har spets men med styrkan i att ha Sigmas hela kapacitet i ryggen. Det ger Maverick en unik position att skala upp kundernas digitalisering och bidra med de helhetslösningar som gör skillnad på riktigt. Sedan gillar jag att det är jordnära och finns ett äkta engagemang för kunderna.

Du har suttit på kundsidan själv och går nu in som operativ byråledare, hur ser du på kommunikationsbranschens framtid?

Jag har mött många byråer och alla har sitt expertområde. Men i och med digitaliseringen måste man få ihop helheten på ett annat sätt. Jag tror kunderna letar efter byråer som har praktisk erfarenhet från deras frågeställningar. Det handlar i slutändan om att hitta sätt att nå kunder med relevanta budskap, både nya och befintliga kunder, som gör att man får en lojal återkommande kund. Det gäller att få visionen att hända på riktigt. En digital fullservicebyrå helt enkelt.

Ditt engagemang för det digitala är svårt att undgå, men vad gör du för att ladda om?

Jag är tränare för min dotters fotbollslag, älskar att vara ute i naturen och så har jag lite otippat gröna fingrar. Jag tycker om att påta i trädgården, ta sticklingar, odla och plantera.

Nu får hon en ny verksamhet i sin hand. Att vårda och växa med. En fullservicebyrå inom digital kommunikation med ambitionen att skriva om reglerna och sätta sin signatur på digitaliseringen. Att Caroline är rätt person att leda oss vidare är vi de första att skriva under på.

Henrik Askervi
Business Area Manager, Maverick
henrik.askervi@sigmait.se 
+46 706 89 42 99
www.maverickbysigma.se

Maverick är Sigma IT:s digitala kommunikationsbyrå. En fullservicebyrå som erbjuder strategi, kreativitet och aktivering inom varumärkesutveckling, förändringskommunikation, content och digital innovation. Maverick har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Bangalore.