Bättre arbetssätt med Customer Engagement

Dynamics by Sigma har hjälpt till med implementering av Dynamics 365 for Sales, Project Online/Edison 365 och Dynamics 365 for Customer Service.

DYNAMICS_BY_SIGMA_2019_INOMHUS_GRUPP_1_1005px

Utmaning

Roplan arbetar med mekaniska axeltätningar och tätningslösningar för den marina sektorn. Med 40 års erfarenhet inom mekanisk tätningsindustri, designar, utvecklar och tillverkar Roplan applikationsbaserade tätningar för OEM-företag som sedan i sin tur, säljer vidare till sina kunder.

En av utmaningarna Roplan hade var gamla system och applikationer som, i dagens digitaliserade vardag, ledde till ineffektivt arbete – ett flertal system behövde alltså bytas ut. En annan utmaning var att alla enheterna arbetade som egna enheter. Detta ledde till att konceptet ”One Roplan” startades. Konceptet gick ut på att enheterna skulle arbeta på samma sätt och här saknades det ett verktyg för just det.

Lösning

Målsättningen för Roplan var att få ett modernare säljsystem, ett projektledningssystem som kunde integreras med säljsystemet och ett system som kunde hantera alla garantiärenden på ett effektivt sätt.

Som svar på Roplans behov av en central databas där företaget kan få bättre koll på säljprocessen, blev implementation av Dynamics 365 for Sales det första steget i samarbetet med Dynamics by Sigma

För Roplan var det viktigt med ett projektledningssystem som kunde kopplas ihop med Sales-verktyget, med en full integration systemen emellan. Project Online/Edison 365 implementerades därför som steg två. Ambitionen med integrationen var att få en end-to-end-lösning som kan sköta hela processen från lead till ett nytt projekt.

Det tredje steget i samarbetet med Dynamics by Sigma, var att implementera Dynamics 365 for Customer Service och sätta upp en kundportal – en lösning för att hjälpa Roplan med hantering av garantiärenden och för möjlighet till att transparent kunna följa kunderna genom hela flödet, samt följa upp.

Resultat

Sedan samarbetet började under 2018, är Roplan idag på god väg mot att kunna ha all sin kundinformation på ett ställe som önskat. En lösning för att integrera sälj och projekt är på plats vilket ger Roplan den end-to-end-lösning som skulle underlätta processen från sälj till projektstart.

Den uppsatta kundportalen har förenklat hantering av ärenden från kunder och lösningen har också gjort att arbetssätten blivit bättre och man har fått bättre struktur. Roplan strävar fortsatt mot att förändra processerna inom företaget och nu är systemen för att kunna göra det på plats.

 

 

martin-hok

Vill du veta mer om Dynamics 365?

Martin Hök
Business Manager
martin.hok@sigma.se
+46 70 36 93 603